Reading List: человек в цифровую эпоху
- Вкладка 1
Новая этика. Субъектность эпохи алгоритмов
Galloway A., Thacker E. Protocol, control, and networks // Grey Room. 2004. Pp. 6-29.
Giraud E. Subjectivity 2.0: Digital technologies, participatory media and communicative capitalism // Subjectivity. 2015. Vol. 8. №. 2. Pp. 124-146.
Kitchin R., Dodge M. Code/space: Software and everyday life. MIT Press, 2011.
Van Dijk J. The network society. Sage Publications, 2012.
Wellman B. et al. Does the Internet increase, decrease, or supplement social capital? Social networks, participation, and community commitment // American behavioral scientist. 2001. Vol. 45. №. 3. Pp. 436-455.
Выпуск «Мораль для беспилотника». Новая Этика от N + 1.
Экономика. Распределенная, открытая система
Bowles N. Human Contact Is Now a Luxury Good // The New York Times.
Galloway A. Protocol, or, how control exists after decentralization // Rethinking Marxism. 2001. Vol. 13. №. 3-4. Pp. 81-88.
Hamari J., Sjöklint M., Ukkonen A. The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption // Journal of the association for information science and technology. 2016. Vol. 67. №. 9. Pp. 2047-2059.
Nuccio M., Guerzoni M. Big data: Hell or heaven? Digital platforms and market power in the data-driven economy // Competition & Change. 2019.
Scholz T. Uberworked and underpaid: How workers are disrupting the digital economy. John Wiley & Sons, 2017.
Выпуск «Приключения денег в цифровую эпоху». Новая Этика от N + 1.
Коммуникация Ex Machina
Marwick A. E., Boyd D. I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience // New media & society. 2011. Vol. 13. №. 1. Pp. 114-133.
Van Dijk J. Models of democracy and concepts of communication // Digital democracy: Issues of theory and practice. 2000. Pp. 30-53.
Выпуск «Фейк Всемогущий». Новая Этика от N + 1.
Филиппс У. Трололо. Нельзя просто так взять и выпустить книгу про троллинг. М.: Альпина Паблишер, 2016.
Культура и искусство. Сторителлинг в «цифре»
Deuze M. Participation, remediation, bricolage: Considering principal components of a digital culture // The information society. 2006. Vol. 22. №. 2. Pp. 63-75.
Madianou M., Miller D. Polymedia: Towards a new theory of digital media in interpersonal communication // International Journal of Cultural Studies. 2013. Vol. 16. №. 2. Pp. 169-187.
Гройс Б. Политика поэтики. М.: Ад Маргинем, 2012.
Общество. От этики – к ценностям
Butler J. Notes toward a performative theory of assembly. Harvard University Press, 2015 (К перформативной теории собрания)
DiMaggio P. et al. From the ‘digital divide’ to ‘digital inequality’: Studying Internet use as penetration increases // Princeton: Center for Arts and Cultural Policy Studies, Woodrow Wilson School, Princeton University. 2001. Vol. 4. №. 1.
Marwick A. E. Status update: Celebrity, publicity, and branding in the social media age. Yale University Press, 2013.
Marwick A. The public domain: Surveillance in everyday life // Surveillance & Society. 2012. Vol. 9. №. 4. Pp. 378-393.
Richards N. Intellectual privacy: Rethinking civil liberties in the digital age. Oxford University Press, 2015.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Медиум, 1995.